Fina Mina

Då var prinsessan här!
Lilla Mina föddes 11:52 den 12/5

Lite om förlossningen då..
De gick ju inte riktigt som man tänkt sig om man säger så.

De började med att vattnet gick i fredagskväll 11/5 strax efter kl 20. Hade kommit ut ur duschen precis med nyfärgat hår och stod och smorde benen. Plask sa de, bokstavligt talat.
Blev till att packa de sista i bb väskan och plocka ur muffinsarna ur ugnen som Morgan höll på med innan de bar iväg till Falun.

Vid första undersökningen var jag öppen 5cm och de gick hur bra som helst, men sen när jag kände att jag ville ha eda så var narkosläkaren upptagen, i TRE timmar. Kräktes som en räv och låg med döds smärtor i tre låånga timmar och de gjorde att livmodern blev rejält uttröttad så när jag var 10cm öppen och de var dags att krysta så fanns de inga krafter kvar även om jag hade det. De sattes in värkstimmulerande dropp som startades på 15ml som sedan höjdes successivt till 150ml utan resultat. Bebis ville inte glida ner och de börjades prata om sugklocka och eventuellt snitt. Fick förbereda mig för båda men sugklocka bestämdes för att testas först. Krysta med sugklocka när man har 4 minuter mellan värkarna var ingen lek. En barnmorska fick trycka på magen, klockan lossnade och huvudet stog precis i mynningen och gottade sig. Jag var till helvetesportar, knackade på och fick tårna innanför tröskeln innan jag bestämde mig för att återvända. Mina kom ut och hade navelsträngen två varv runt halsen. Hade även lite gurglande ljud när hon andades så fick en andningsmask i några minuter till hjälp.

Mina krystvärkar avtog helt och eftersom moderkakan inte kommit än förlorade jag över två liter blod. För att få ut den snabbt fick jag två sprutor med nå dropp en barnmorska på magen och en mellan benen som drog i navelsträngen medans jag tröck på utan värkar.

INGEN kul upplevelse kan jag säga. Jag har varit sängliggande sedan förlossningen och inte kunnat resa mig. Nu ikväll blev jag av med kateter och jag har lyckats ta stegen ut till toaletten själv. De går frammåt!

Jag och Morgan har fått ett eget rum nu också så vi kan mysa tillsammans. Natten som var delade jag rum med två andra och Morgan fick ligga i ett rum själv på en annan våning. Men eftersom jag inte kan röra mig i princip tyckte dom väl de var smart om Morgan kunde vara tillsammans med mig och Mina, så de tackar vi för!

Nu är hon här iaf, världens sötaste :)

20120513-223039.jpg

One thought on “Fina Mina

  1. åh vad fin bilden är där hon ler :) sötfia då, och som sagt, vad skönt att det är på bättringsvägen för dig och kanske skönt att du slapp snittet även om det kostade på mycket med blod. Som sagt, jag är hemma i helgen om det skulle vara så att ni orkar visa upp guldklimpen, annars kommer jag farandes när ni orkar, ta hand om er och njut av livet som nyblivna föräldrar :) många kramar

Kommentera

